Mitsubishi Carisma

Mitsubishi Carisma – samochód segmentu D (klasa średnia), produkowany w fabryce NedCar w Sittard-Geleen (Holandia) z przeznaczeniem na rynek europejski przez Mitsubishi Motors w latach 1995-2004.
W 1999 roku przeprowadzono gruntowną modernizację, która przez niektóre źródła uważana jest jako nowa generacja. Stworzony przy współpracy
z Volvo, dzielił podwozie z pierwszą generacją Volvo S40/V40 oraz Mitsubishi Space Star. Podwozie to zostało użyte również w Proton Waja. Samochód ten dostępny był z silnikami benzynowymi 1.3 (niedostępny w Polsce), 1.6 i 1.8, oraz silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa - 1.8 GDI. Silniki Diesla pochodziły z Renault i były to 1.9 TD oraz 1.9 DI-D. Carisma była dostępna w dwóch wersjach nadwoziowych: czterodrzwiowy sedan i pięciodrzwiowy liftback. Samochód podczas swego okresu produkcji był stawiany pomiędzy Lancerem a Galantem. Po zakończeniu produkcji miejsce Carismy na rynku europejskim zajął Lancer.



Odmiana przed modernizacją (1995 – 1999)

W 1995 roku Mitsubishi Motors zaprezentowało Carismę. Budowana była ona w Holandii we wspólnej fabryce Mitsubishi i Volvo - NedCar. Carisma była dostępna z czterocylindrowymi silnikami benzynowymi 1.6 90KM, 1.8 115KM i 1.8 140KM (MSX). Dostępna była jedynie wersja liftback. Rok później zaprezentowano Carismę w wersji sedan. Bagażnik uległ powiększeniu z 430 do 480 l. Samochód ten wyglądem bardzo przypominał mniejszego Mitsubishi Lancera 6. generacji. W 1997 Carisma została wyposażona w czterocylindrowy turbodoładowany silnik Diesla 1.9 TD pochodzący z Renault 19. Był to silnik o mocy 90KM. Pod koniec 1997 roku Mitsubishi Motors w Carismie zaprezentowało rewolucyjną nowość technologiczną - silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa - 1.8 GDI. Silnik osiągał moc 125KM i rozpędzał samochód od 0 do 100km/h w równe 10 sekund. Carisma była dostępna w kilku wersjach wyposażeniowych: GL, GLX/LX, GLS/LS.



Odmiana po gruntownej modernizacji (1999 – 2004)

W roku 1999 została zaprezentowana Carisma po gruntownej modernizacji. Zmieniono całkowicie wygląd przodu, tyłu oraz wnętrza. Nie zabrakło także technicznych nowości: silnik benzynowy 1.6 generował moc 99KM. Wprowadzone zostały nowe oznaczenia wersji wyposażeniowych: Classic, Comfort, Avance i Elegance. W ofercie silników wysokoprężnych oprócz wysłużonego TD pojawiły się dwie nowe jednostki DI-D z bezpośrednim wtryskiem paliwa, technologią Common-Rail i intercoolerem. Silniki te dostarczał Renault. W 2000 zaktualizowano silnik GDI. Modyfikacje miały na celu obniżenie emisji zanieczyszczeń i osiągnięcie wymogów normy EURO IV. W efekcie uległa zmianie moc - z 125KM na 122KM. W tym samym roku Mitsubishi zaprezentowało model Carisma Dynamics. Ze specjalistami z Formuły 1 przemodelowano nadwozie oraz zaopatrzono samochód w felgi o rozmiarze 17 cali. Samochód był napędzany jednostką 1.8 GDI. Tego samego roku zaprzestano sprzedaż Carism z silnikiem 1.9 TD. W 2001 roku po lekkich zmianach silnik 1.6 osiągał moc 103KM. Dodatkowo była także dostępna bardzo uboga wersja Carismy z silnikiem 1.3. W 2002 przeprowadzono facelifting Carismy. Zostały usunięte chromowane wstawki w atrapie grilla, zastosowano przednie lampy z ciemniejszym kloszem, nastąpiły zmiany we wnętrzu samochodu oraz zmieniono emblemat Mitsubishi z czerwonego na chromowany. W 2004 roku zaprzestano produkcji Carismy. Mitsubishi Lancer siódmej generacji zajął jej miejsce w europejskiej ofercie Mitsubishi. W fabryce NedCar w Holandii zaczęto produkcję nowego modelu Mitsubishi Colt.